luni, 23 martie 2009

"O oportunitate de aur"

Cornel Oprisan, retail manager IKEA Romania, spera sa poata anunta luna viitoare, cand se implineste un an de la deschidere, vanzari de 80 milioane euro, dublu fata de estimarea initiala. Ceea ce ar insemna ca IKEA Baneasa vinde la fel de mult cat magazinul din Budapesta, aflat in al zecelea an de functionare.

“Puteti numi 10 suedezi celebri? Poang, Billy, Besta, Ektorp, Hemnes…“. |ntrebarea care apare frecvent in paginile catalogului IKEA face trimitere, de fapt, la denumirile celor mai bine vandute produse pe piata
romaneasca ale retailerului suedez. Nume care pareau imposibil de pronuntat inainte de primavara lui 2007 - momentul intrarii in Romania a celui mai mare retailer de mobila
din lume -, au devenit familiare celor doua milioane de persoane care au vizitat magazinul din parcul comercial Baneasa in primele noua luni de functionare. Desi oficialii IKEA au estimat corect numarul de clienti - care va ajunge la 2,5 milioane pe intreg primul an de functionare –, n-au mai reusit acelasi lucru si in ceea ce priveste sumele cheltuite de acestia. “Este prima data cand am facut o estimare gresita”, spune Cornel Oprisan, referindu-se la cifra de vanzari de 40 de milioane, avansata la deschiderea magazinului. |n final, pentru primele 12 luni, el anticipeaza vanzari de 80 milioane de euro, ceea ce ar insemna ca, in medie, un client IKEA a cheltuit dublu fata de estimarile initiale.
Cine sunt de fapt acesti clienti? Oprisan crede ca IKEA a marit piata de mobila si ca o mare parte dintre vizitatorii magazinului sunt clienti noi. |n conditiile in care piata a crescut anul trecut cu circa 15%, iar vanzarile principalilor competitori nu au scazut, ci dimpotriva, teoria lui Oprisan pare corecta. |n plus
, crede Oprisan, “beneficiem de un context
favorabil, adica de dezvoltarea fantastica din real-estate” - conform datelor companiei, numai anul acesta vor fi finalizate circa 24.000 de locuinte noi in Romania. Din cate spune Oprisan, IKEA se concentreaza deocamdata pe clientii persoane fizice, pentru ca acestia sa “experimenteze magazinul” - motiv pentru care IKEA nu va introduce prea curand sistemul
de cumparaturi on-line, functional in majoritatea tarilor in care opereaza retailerul suedez. Cu titlul de detaliu, vanzarile catre companii reprezentand doar trei procente din total.

EFECT DE PRE}.O prima precizare: in cazul IKEA, anul fiscal al companiei coincide cu anul de valabilitate al catalogului de produse - adica intervalul septembrie 2007 – august 2008 -, o perioada in care vanzarile ar putea urca pana la aproximativ 90 milioane de euro. Iar pentru intervalul septembrie 2008 – august 2009, Oprisan preconizeaza o crestere de 10-15%, adica vanzari de circa 103 milioane euro. |n paranteza spus, toate cele patru magazine din Cehia au inregistrat in anul fiscal incheiat in august 2007 vanzari de 203 milioane de euro. O comparatie si la nivel local: cifra de afaceri pe 2007 a Mobexpert, liderul de anul trecut al pietei, a fost de circa 168 milioane de euro, total din care vanzarile celor cinci hipermagazine din Romania au reprezentat aproximativ 80 milioane de euro. Iar loc de crestere exista. Potrivit estimarilor facute de IKEA, piata de mobila si decoratiuni (home furnishing) ar trebui sa reprezinte doua-trei procente din PIB-ul Romaniei, adica 2-3 miliarde de euro pe an, fata de un miliard cat este acum. Chiar daca Oprisan vorbeste cu zambetul pe buze despre cifra de afaceri, spune totusi ca este inca prea devreme pentru a discuta despre profit. “Ne asteptam sa fim pe break-even in primul an, dar suntem pe profit operational”, spune el, estimand o amortizare a investisiei intr-un interval de cinci ani. Conform datelor raportate de companie pentru anul care s-a incheiat in august 2007, cifra de afaceri a fost de 3,2 miliarde euro, iar profitul de 254 milioane euro - la nivel global, marja de profit net a IKEA este de 7-8%.

Niciun comentariu: